Cursus - Indonesisch koken

Stinkbonen, kousenband, laos, timpe, trassi oedang en ander lekkers

Nou, we hebben genoten! Heerlijk gegeten en wijn gedronken, niet echt een traditionele Indonesische begeleidende drank, maar wel lekker en sfeerverhogend!
We zijn in aanraking gekomen met onbekende kruiden en groenten en hebben de mooie, bijbehorende, namen geleerd. Neem nou het gerecht met de, voor ons sprookjesachtige naam: Sayur Lodeh. Daar zitten o.a. stinkbonen in! Stinkbonen? Ja, stinkbonen en die stinken echt! Maar in het Javaans heet het Peteh. Het klinkt wel beetje gemeen maar het ruikt al anders. Samen met andere ingrediënten smaken stinkbonen heel lekker in een gerecht zoals o.a. Sayur Lodeh. Daar zit trouwens ook kousenband in. Dat is een hele lange sperzieboon die ook veel in Suriname gegeten wordt.

Onze docent Roy Galstaun heeft zijn roots in Java. Hij bracht allerlei interessante eetwaren mee van een toko in Den Bosch. Hij kocht in als een oplettende huisman en zorgde voor een goede kwaliteit van het eten.
Je kunt het overgrote deel van de gebruikte ingrediënten hier in het dorp bij de supermarkt of bij een goede groenteman krijgen, vaak in verse maar ook in gedroogde vorm. Het is dan wel duurder dan in de toko
Tijdens het koken werkten we in twee groepjes van 5.
Er was genoeg te doen: snijden, schoonmaken, rijst in de gaten houden, je medecursisten in de gaten houden(!), proeven, afwassen, messen en geschikte lepels zoeken, en kijken bij de buren (en daar even proeven) of even kletsen(over het eten natuurlijk!). Roy pendelde, al dan niet met de plotseling nodige spoed, van de een naar de ander.
De recepten kregen we keurig op papier. Verschillende van ons brachten dat diezelfde week nog thuis op tafel. Die maakten dus echt huiswerk.
We begonnen altijd met het dekken van de tafel. Zo kregen we al hoop op een goede afloop. Daarna kregen we les over de ingrediënten en wat en hoe te koken , dan de spullen verdelen, wassen en snijden en / of inpakken in deeg.
Na de theorie brachten we een en ander in praktijk: koken, bakken, in welke pan dan ook, bakken in de oven, roerbakken, proeven, opscheppen, inschenken en eten en drinken. Voor een flink aantal van ons was dit een verrassende en positieve kennismaking met onbekende etenswaren.

Roy heeft ons op een relaxte manier met de Indonesische keuken kennis laten maken. We hebben veel lekkere, bijzondere en gezonde gerechten leren klaarmaken.

Onze groep bestond uit 10 mensen: 4 mannen, 6 vrouwen waarvan 2 uit Netersel. Vrolijke groep!
We hebben met elkaar afgesproken dat wij als kookgroep 30 maart een etentje verzorgen. We gaan dan het geleerde in de praktijk brengen voor onze introducés.
Vanaf 16.15 uur storten wij ons op de potten en pannen en stinkbonen in de keuken. Een uur later zijn onze gasten welkom en daarna..?

Dan krijgen we vast te horen of we het goed hebben geleerd.

Roy bedankt voor de inspirerende lessen, Marietje voor het geregel en medecursisten bedankt voor jullie inzet, gezelligheid en de wijn. Jullie krijgen nog nader bericht over het etentje 30 maart.

Tekst: Rosemarie Vermeulen

Wilt u vast meegenieten van de sfeer tijdens onze cursussen, dan vindt u hier enkele foto's

Gewijzigd: 15 maart 2018 16:45.