Zeg nooit: Dat overkomt mij niet!
Op tv bij Kassa en Radar of bij vrienden op een verjaardagsfeestje wordt je zo dikwijls gewaarschuwd voor allerlei oplichtingspraktijken. Meestal denk je al gauw dat zal mij echt niet overkomen. Hoe dom kun je zijn. Toch zitten deze praktijken psychologisch zo geraffineerd in elkaar, dat de daders zonder dat je het door hebt een aanzienlijk bedrag van je rekening hebben geplukt.
Dit overkwam ook een van onze leden.
Stapsgewijs willen zij iedereen waarschuwen voor deze doortrapte werkwijze door de meest relevante opgenomen WhatsAppgesprekjes met jullie te delen en zodoende de valkuilen bij deze praktijken bloot te leggen.
Valkuil 1. Je ontvangt een berichtje van je dochter met een ogenschijnlijk onschuldige boodschap. Je maakt er zelfs een grapje over maar ondertussen wordt er ongemerkt een nieuw telefoonnummer geïntroduceerd.
Dochter: Hey mam, 3x raden wie zijn telefoon in de wc heeft laten vallen, dit is mijn nieuwe nummer oude kan dus weg
Moeder: Ik denk…..Rens …Rens of toch gewoon jij heb ik nu een prijs gewonnen?
D: Rens
D: Pff baal er echt van
Valkuil 2. Het wordt je heel slim onmogelijk gemaakt.om terug te bellen.
D: Heb nu een tijdelijk leen toestel alleen de microfoon is er van kapot dus kan alleen niet bellen helaas
M: Ik ga nu proberen het nummer te veranderen dat is mijn probleem maar …gaat goed komen
Valkuil 3. Ongemerkte wordt er een probleem ingebracht om geld te kunnen incasseren.
D: Top
D: Ben je thuis
D: Zit met een probleem
M: Zeg op
D: Nou ik heb nog wat rekeningen liggen die vandaag betaald moeten worden alleen kom ik mijn rekening niet in door mijn leen telefoon, zou je de rekeningen voor willen schieten dat ik het uiterlijk vrijdag terugstort? Anders komt er een verhoging op en daar zit ik niet op te wachten
M: Wat voor rekeningen?
D: Nieuwe telefoon, iPad en nog wat apparatuur
Valkuil 4. Het bedrag wordt eerst hoog ingezet
D: is best een fors bedrag rond de 3860 gaat dat lukken?
Vrijdag stort ik alles terug.
M: Helaas op dit moment niet dit grote bedrag misschien een deel
Valkuil 5. Op doortrapte wijze wordt gezocht naar betalingsmogelijkheden.
D: via ING, via bankierenapp op de telefoon
M: of via creditcard?
D: dat komt niet op tijd aan dan
Valkuil 6. Uiteindelijk krijgen ze je zo ver dat je naar een bemand tankstation gaat om via een paysafecard (d.m.v. .een code) geld te storten.
D: Ken je paysafecard?
M: nee maar ik zal het opzoeken
D: Kan je 2x á 100 paysafecards kopen? Dan krijg je een code via de mail als je die dan naar mij stuurt kan ik die inwisselen ….
Valkuil 7. Ook al loopt alles met de betalingen aanvankelijk niet zo goed, je wordt zo meegezogen in het proces dat je daardoor alleen nog maar op hulp aan je dochter gefocust bent.
Die nacht in bed toen de hele film nog eens aan mij voorbij ging realiseerde ik me opeens dat er eigenlijk van alles niet klopte.
Nee toch, zouden we dan zijn opgelicht? Wij?
Toen ik de volgende dag Rens belde en vroeg hoe de telefoon in de wc was gevallen wist hij van niets.
De grootste valkuil.
Je wordt gebeld. Je dochter heeft een probleem en wat wil je als ouder? Haar helpen. Langzaam wordt je meegezogen in het geloofwaardige verhaal. Zonder dat je het weet vul je zelf allerlei dingen in die op dat moment kunnen spelen. Ze zit in een verbouwing of ze is op reis in het buitenland. Het kan van alles zijn. Deze beelden doemen het allereerst bij je op. En jij wilt je dochter liever niet in de problemen zien. Zo maak je dus ook jezelf ongemerkt een gemakkelijk slachtoffer.
Wees dus gewaarschuwd en zeg dus nooit; Dat overkomt mij niet!
(betrokkene is bij de redactie bekend)
Giel Verbeek