Scholing
Scholing & Vorming

De werkgroep Scholing en Vorming organiseert cursussen en themabijeenkomsten voor 50-plussers.

De werkgroep kijkt zo goed mogelijk naar de behoefte en wensen van mensen en naar mogelijkheden. Dat betekent dat het aanbod per jaar gedeeltelijk wisselt.
We proberen voor zo veel mogelijk groepen aangepaste en plezierige cursussen te organiseren. Zo bieden we al enige jaren computercursussen, Yoga, Tai Chi, Frans en Kunst en cultuur aan. Deze cursussen voorzien duidelijk in een behoefte.

De werkgroep werkt samen met KBO-Netersel. Netersel heeft ook een afgevaardigde in de werkgroep.

• De computerlessen:  Sinds begin 21e eeuw zijn digitale lessen aangeboden voor diverse apparaten: Desktops, Laptops, iPads, Android Tablets, iPhones en Smartphones. Echter doordat de laatste jaren het aantal deelnemers dat zich aanmeldt, per workshop, terug loopt tot onder het gewenste aantal van minimaal 6 personen, is besloten om met de klassikale workshops te stoppen. Echter om toch de leden van de seniorenvereniging tegemoet te komen is besloten om, degene die hulp willen of vragen hebben, mondeling uitleg te geven bij de persoon thuis via de PC-hulpdienst. Het tarief van € 5 per dagdeel (ca. 3 uur) zal dan worden gehanteerd. Indien men interesse heeft in het lesprogramma, klik dan voor meer informatie van deze workshops op de blauwe link rechts, dan wordt de pagina met aanbod geopend. Via deze pagina kunt u zich direct digitaal aanmelden. Aanmelden kan ook direct bij de PC-hulpdienst (Hugo Duran telefoon 0497-591515). U wordt na het aanmelden benaderd door één van de docenten voor een afspraak. Deze werkwijze kan alleen worden gehanteerd zolang het Coronavirus geen belemmering vormt.
  • Frans: de Franse lessen zijn niet bedoeld voor echte beginners. Het is een serie van enkele jaren, telkens op woensdagmorgen les. Men werkt redelijk vrijblijvend aan de hand van een lesboek. In de les wordt de nodige aandacht besteed aan conversatie over zaken die uit de methode volgen of die te maken hebben met de actualiteit.
  • Kunst en Cultuur: Ook lessen Kunst en cultuur bieden we al jaren aan, wel met wisselende docenten zodat er telkens verrassende nieuwe inzichten overgebracht worden.
  • Verkeerscursussen: We vinden het belangrijk dat ouderen zich veilig voelen in het verkeer, op de hoogte zijn van de verkeersregels en zich veilig gedragen. Om die reden halen we regelmatig verkeerscursussen binnen. We zorgen dan dat we een aanbod hebben voor de verschillende verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers, scootmobielers en automobilisten. Het gaat dan zowel om theorie als om praktische vaardigheden.
  • Reanimatie en AED: Deze cursus organiseren we met enige regelmaat voor gastvrouwen/heren, beheerders, contactpersonen, werkgroepsleden en bestuur. Het is uiteraard van belang dat er in de KBO-organisatie voldoende mensen zijn die deze vaardigheden onder de knie hebben.
  • Valpreventie: deze cursus organiseren we periodiek.
  • Filmbezoek: Voor het eerst in seizoen 2011-2012 was er de mogelijkheid om gezamenlijk (en goedkoop) interessante films bij de Kattendans in Bergeijk te gaan bekijken.
  • Koken: Seniorenvereniging Bladel heeft geen eigen kookgroep. Onze accommodatie is hiervoor niet geschikt. Daarom bieden we geen kookcursussen aan. In voorkomende gevallen verwijzen wij graag naar de Bladels Kookpot.
  • Themabijeenkomsten: met enige regelmaat organiseren we lezingen en themabijeenkomsten. Wij proberen aan te sluiten bij actualiteit en behoefte. Zo hebben we de notaris binnen gehad over veranderd erfrecht. Ook de NS was hier met voorlichting over de Ov-jaarkaart, tevens boden we het thema aan: Wees wijs met medicijnen.
  • Lezingen: In 2012 ging een serie interessante lezingen van start van mensen afkomstig uit Bladel of De Kempen: Brabander op Zee, Natuur dichtbij (bekroonde films) en Ruimtevaart.
  • Sinds 2009 bestaat de Zomerschool. In de grote vakantie worden gedurende drie weken vele activiteiten voor de 50plussers in Bladel georganiseerd. We werken hierin samen met de werkgroep Algemene Activiteiten en de KBO-afdelingen van Netersel, Casteren, Hapert en Hoogeloon. In september 2011 heeft Marijke Velthuijzen het voorzitterschap overgenomen van Rosemarie Vermeulen.
  • Vanaf 2015 is de naam veranderd in Zomeractiviteiten. Vanaf 2019 is Thea Rosch voorzitter van deze groep.

Mochten mensen ideeën hebben of met ons mee willen werken, meld je bij voorzitter Gerard Moeskops van de werkgroep of als je dat gemakkelijker vindt, bij een van de andere werkgroep leden.

Contactpersoon:
Gerard Moeskops